دوشنبه , ۶ خرداد ۱۳۹۸
صفحه اصلی » گزارش کار آزمایشگاه » گزارش کار آزمایشگاه ماشین ۲

گزارش کار آزمایشگاه ماشین ۲

گزارش کار آزمایشگاه ماشین ۲ شامل آزمایش های :

آزمایش – بی باری ترانسفورماتور
آزمایش – اتصال کوتاه ترانسفورماتور
آزمایش – بارداری ترانسفورماتور
آزمایش – بی باری ژنراتور سنکرون
آزمایش – اتصال کوتاه ژنراتور سنکرون
آزمایش – بارداری ژنراتور سنکرون

  • بار اهمی
  • بار سلفی
  • بار خازنی
  • مشخصه بارداری ژنراتور سنکرون برای بارهای متفاوت

آزمایش – موتور سنکرون

  • طریقه راه اندازی موتور سنکرون
  • اندازه گیری مشخصه
  • موتور سنکرون با رتور سیم بندی شده
  • رفتار ماشین در لغزش های متفاوت
  • اندازه گیری جریان شروع به کار موتور آسنکرون
  • اندازه گیری مشخصه ضریب بهره و مشخصه گشتاور

موتور القایی سه فاز رتور قفسی

  • اندازه گیری راندمان
گزارش کار آزمایشگاه ماشین ۲
آزمایشگاه ماشین ۲
دانلود گزارش کار آزمایشگاه ماشین ۲
دانلود گزارش کار آزمایشگاه ماشین های الکتریکی ۲

 

نکاتی در مورد راه اندازی موتور سنکرون

برای راه اندازی ایمن موتور سنکرون سه روش اساسی زیر می تواند به کار رود :
۱) کاهش سرعت میدان مغناطیسی(توسط کاهش فرکانس الکتریکی)
۲) استفاده از یک گراننده اولیه
۳) استفاده از سیم پیچ های میرایی (قفس لبلان)

۱)راه اندازی موتور با کاهش فرکانس الکتریکی :

چناچه سرعت چرخش میدان مغناطیسی استاتور به اندازه کافی کم باشد رتور مشکلی از نظر شتاب گرفتن و قفل شدن با میدان مغناطیسی استاتور نخواهد داشت.سرعت میدان مغناطیسی استاتور را میتوان با افزایش تدرجی Fs تا مقدار نامی به سرعت کار عادی رساند .
نکته: وقتی موتور سنکرون در سرعتی کم تر از سرعت نامی کار می کند ولتاژ داخلی آن (Eph=k.Φm.ωs )کم تر از مقدار معمول شده لذا جریان استاتور بالا می رود پس باید در هنگام راه اندازی به روش فوق دقت شود که همزمان با کاهش فرکانس ولتاژ نیز کاهش یابد تا به موتور آسیبی نرسد.

۲) راه اندازی موتور به وسیله گرداننده اولیه خارجی:

در این روش توسط یک موتور راه انداز خارجی سرعت رتور را به سرعت سنکرون رسانده و سپس ماشین سنکرون را مانند یک مولد با سیستم قدرتش موازی کرده موتور راه انداز را از محور ماشین جدا می کنیم وقتی موتور راه انداز جداشود سرعت محور ماشین کم می شود میدان مغناطیسی رتور (Br) از میدان برآیند فاصله هوایی(Bnet) عقب می افتد و ماشین سنکرون مانند موتور عمل می کند وقتی عمل راه اندازی تمام شد می توان مانند تمامی موتور ها بار دلخواه را به شفت موتور وصل نموده .
نکته: موتور راه انداز خارجی تنها باید بر لختی موتور بی بار غلبه کند لذا قدرت آن بسیار کم تر از موتور اصلی می باشد.
نکته: بیشتر موتور های سنکرون بزرگ دارای سیستم تحریک بدون جاروبک (شامل تحریک راهنما) می باشد که روی محور آن ها سوار استو معمولا می توان از این ماشین های تحریک به عنوان موتور راه انداز استفاده نمود.

۳) راه اندازی موتور با استفاده از سیم پیچ های میرایی(قفس لبلان) :

سیم پیچ های میرایی میله های خاصی هستند که در شیارهایی در رخ قطب های موتور سنکرون کار گذاشته می شوند و آن ها را توسط حلقه هایی در هر دو آن ها اتصال کوتاه می کنند. چنانچه در ابتدای راه اندازی منبع تحریک قطع باشد میدان دوار استاتور در سیم پیچ های میرایی یک ولتاژ القا می کنند و رتور مانند رتور یک موتور آسنکرون دور گرفته و راه اندازی می شوند به طور خلاصه چناچه موتور سنکرونی سیم پیچ میرایی داشته باشد می توان آن را به صورت زیر راه اندازی نمود:
۱- سیم پیچ میدان تحریک را از منبع تغذیه قطع نمود و آن را اتصال کوتاه می کنیم
۲- ولتاژ سه فاز به استاتور اعمال می کنیم.و می گذاریم رتور مانند یک موتور القایی با سرعتی نزدیک به سرعت سنکرون شتاب بگیرد(پس باید موتور بی بار باشد تا سرعتش نزدیک Ns یا ωs گردد) .
۳- مدار میدان DC را به منبع تغذیه وصل می نماییم لذا موتور با سرعت سنکرون به کار خود ادامه می دهد پس حالا می توان بار دلخواه را نیز روی رتور قرار داد .
نکته: علت اتصال کوتاه نمودن تحریک جلوگیری از ایجاد ولتاژ القایی بالا در دو سر جاروبک ها می باشد.
نکته: در بعضی از کتب به سیم پیچی های میرایی قفس لبلان و یا دمپر نیز می گویند.
نکته: وقتی موتور در سرعت نامی کار میکند ولتاژ و جریان القایی در قفس لبلان صفر می باشد.

مطالب مرتبط :

موتور سنکرون – ویکی پدیا

راه اندازی موتور سنکرون – سایت تخصصی برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 8 =